Hoe een shad maken.......?!

 
Als visgids kom je met verschillende mensen in contact........
Zo ook met allerhande shads, kleuren en vormen ,je komt de gekste creatie tegen.
De ene al wat vernuftiger dan de andere.....maar ook shads waarvan je denkt "hoe kan je hier een visje op haken".
De meeste vissers vragen dan ook hoe je het moet doen.....hoe ik het zou doen of doe!!
Een shad maken is nog steeds een persoonlijke keuzes die je maakt en dat is goed....jij vangt er immers vis mee!!
Laat ik even uitleggen hoe ik mijn shad in mekaar knutsel.
 
 
De spullen die we nodig hebben om een shad te maken.
 
Om te beginnen een jigkop met een duegdelijke jighaak,merken spelen niet zo een rol.
Als deze maar stevig en scherp is,ook moet hij niet te klein zijn en de haakbocht voldoende groot .
Hier komen nog eens dreggen en shads,onderlijnen bij.
Zelf neem ik altijd een stukje Dynema van het rolletje dat ik op een reel spoel voor het jerkbait vissen.
Dit gaat er toch nooit helemaal op en het is dik genoeg,staaldraad of fluocarbon kan ook maar dan niet te dikke nemen.
Hoe stugger de lijn van je stinger hoe stugger je shad word...

Met een stift teken je af waar de haakbocht komt te zitten.
 
 Het makkelijkste is als je de jigkop naast de shad legt en zo bepaald waar de haakbocht uit de shad moet komen.
Met een stift plaats je een puntje,nu weet je straks ook nog waar hij komt te zitten.
Als je dit vaker doet zul je geen stift meer gebruiken en lukt het je zo om de haak goed te steken.
Zorg dat de haakbocht voldoende ruimte heeft tussen de shad en de punt,te weinig ruimte geeft minder inhakingskansen .


puntje van de stift geeft aan waar de haak komt te zitten.
 
Nu duwen we de haakpunt in het midden van de kop door de shad in een zo recht mogelijke lijn...
Dit lijkt moeilijk in het begin, maar een beetje oefening baart kunst!
Je zult zien dat je de haak wat kan sturen tijdens de montage en zo kan je nog altijd een beetje geven of nemen .....

De shad doorschuiven zoals je wormen aanrijgt.
 
Je ziet dat de shad over de haakbocht komt en dan uit de shad komt waar je het puntje van de stift hebt geplaatst.
Zorg er wel voor de de shad recht op de steel van de haal zit,het oog wil ook wat.....
Als dit klaar is kun je de shad doorduwen en op de verdikking van de jigkop duwen.
Kijk of alles volgens plan is verlopen en breng dan een druppel lijm aan de shad en jigkop.

Zit alles volgens plan...??
 
De lijm die we gebruiken is seconden lijm.dit omdat dit een snelle verlijming geeft van de twee componenten.
Gebruik wel lijm die geschikt is voor het lijmen van kunststof of pvc.....de lijm mag in ieder geval niet een harde rand vormen ronde de zachte shad.
Als dit is komt het vaak voor dat de shad scheurt en los komt tijdens het vissen en dat willen we in geen geval.
In elke hengelsportzaak of doe het zelf vind je wel lijm die hiervoor geschikt is.
Je kan ook lijm bekomen die speciaal voor deze doeleinden gebruikt word,dit is helemaal top.
 
 

Lijm die geschikt is voor het verlijmen van shads.
 
Voor de dreggen gebruik ik altijd een owner,vmc of de gamakatsudreggen in de maten 8-6-4.
Dit hangt een beetje af van de shad.
Heb je een dikke shad dan gebruik ik een dreg dat zeker met twee punten buiten de shad steekt.
In de maten 8-6 is voor de meeste shads geschikt,heb je een finn-s dan gebruik ik een dregmaat 10-8.
De stinger maak ik met een simpele knoop aan de dreg.

 
 
We nemen de dynema en voeren hem door het oog van de dreg,draai de dreg 5-6keer om zijn as en steek dan de draad terug door de dynemalus aan de dreg.
Trek dit stevig aan,zelf gebruik ik hier een haaktrekken en een tang voor zodat we zeker zijn dat de lijn niet meer doorschuift ....
En zeker niet als er een vis aan hangt!!
 

Door het oog van de dreg en dan 5-6 keer om zijn as draaien...
 

Daarna terug door de lus die aan het dregoogje zit.
 
Nu maken we de stinger van lengte,ik zet de dreg op 1-1,5cmm van de staart.
Zorg dat hij niet te ver staat zodat je de actie niet beinvloed tijdens het vissen.
Maar zorg er ook voor dat de dreg niet te ver naar voor staat anders komt hij niet tot zijn recht.
 

Je neemt de dynema dubbel en knijpt er is flink in......
 
Als je de dynema tussen de de duim en wijsvinger neemt en je knijpt flink op de draad zal deze zo blijven staan en weet je hoe lang de stinger moet zijn.
Daarna knoop je ook een lusje aan dit stukje draad zodat we dit over het oogje van de jighaak kunnen zetten.

Lusje aan de stinger voorzien ....

Trek het lusje over de draad zodat je een stropje krijgt.
 
IK steek nu de lus over de stinger zodat we een strop krijgen,deze plaatsen we weer over het oog van de jigkop.
Ik steek de lus niet door het oogje van de jigkop modat het oogje vaak niet helemaal dicht is.
En dan kan het voorkomen dat de stinger van het oogje schiet!

Over het oogje van de jighaak!!
 
Daarna trekken we het geheel aan en zit alles strak om te jighaak of jigoog heen.
Met deze manier komt de stinger niet los en zeker niet als er nog eens aan getrokken word.
Nu prikken we de dreg net onder de huid van de shad,niet helemaak erin duwen....zo gaat je shad een stukje langern mee.

Net onder de huid van de shad prikken en zo kort mogelijk bij de staart.
 
Nu is je shad klaar voor actie!!
Je kan ook de dreg onder of langs de shad hangen,zelf geef ik de voorkeur aan de montage op de shad.
Je ziet ook vaak dat ze de dreg met een fleurnaals door de shad heen trekken,dit vind ik minder geschikt omdat dan de shad uit kan scheuren.
 
 

Klaar voor actie!!
 

Reacties

  1. Welke maat dreg voor snoekbaars groeten Ronny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hangt een beetje van de shad af,meestal een maat 6-10 van eender welk goed merk.
      Ik kijk altijd naar de dikte van de shad en daar laat ik de dreg net buiten komen.
      Fox of Gamakatsu,Owner als het maar een sterke haak is.

      Verwijderen

Een reactie posten